derma atau peras?


semalam FK pergi pasar malam dibandar tun razak.. actually FK tak pegi malam pon.. pegi lepas kerja..

masa tengah jalan2 cari makanan tu, adala seorang pakcik ni pergi ke setiap gerai dengan membawa tabung yang nampak cam bekas air yang besar tu..

pastu dia cakap.. tabung surau tabung surau.. dengan nada yang keras sambil mengoncang-goncang dan menghentak-hentak tabung duit tu.. kira bukan cam mintak la.. ni cam paksa.. peniaga pon macam ikut je la bagi..

dalam hati FK, eh ni mintak derma ke mintak wang perlindungan tapi guna nama surau.. sebab selalu kalau orang nak mintak derma dia cakap elok2.. bang, mintak derma bang.. untuk tabung surau..

so, kemana arah tuju duit yang dikutip tu.. adakah betul2 ke surau atau masuk poket orang lain..

renung-renungkan dan selamat beramal..

psst: tadi FK jumpa ex-schoolmate, Ayie (korang ingat lagi dia?) masa semayang jumaat tadi kat masjid maktab perguruan teknik, cheras.. rupanya dia study kat situ.. borak2 jap tanya khabar pastu blah..

2 comments:

Isumaru 25 April 2009 3:07 PG  

no komen~

(tinggalkan komen 'no komen', kool x?)

futbolmaster 6 Mei 2009 2:51 PTG  

ko dah kijer ker pat?

Related Posts with Thumbnails