Teka Teki


FK ada baca satu soalan menguji minda kat mastika bulan ni.. so dah penat perah kepala dengan kawan-kawan semua tapi still tak dapat menyelesaikan misteri ni.. so apa kata kita perah otak sama-sama..

Soalan dia begini..

Ali nak beli kasut yang berharga RM97 tapi dia tak ada duit langsung. Jadi dia pinjam dengan emak dia RM50 dan abang dia RM50.. So dapat la dia beli kasut tu.. ada baki RM3..

Kemudian dia pulangkan kat emak dia RM1 dan abang dia RM1.. tinggal RM1 kat tangan Ali tu.. Jadi hutang Ali kat emak dia ialah RM49 (RM50 - RM1) dan hutang dia kat abang dia pon RM49..

Tapi bila dikira-kira balik hutang ali kat emak, RM49 tambah hutang ali kat abang, RM49 jadi RM98.. campur RM1 kat tangan ali baru ada RM99.. so mana lagi RM1?? sebab pada asalnya duit tu ada RM100..

Jadi apa kata, anda pembaca budiman sekalian tolong FK pikirkan masalah ni.. haha.. tension tul selagi tak dapat jawapan ni.. mencabar minda.. kalau korang tau jawapan dia tulis je kat ruangan komen tu.. haha..

okla.. selamat berfikir..

psst: gambar tu tak ada kaitan dengan tajuk kali ini.. =P

3 comments:

cowok PD 10 Jun 2009 12:13 PG  

100-97 = baki rm3

baki rm3 devide by 2 bcoz baki tue perlu bahagi dua

3/2=rm1.50 baki utk setiap org

bayar rm1 kpd mak

so rm1.50-rm1 = 50 sen

same goes to abang = hutang 50 sen

50sen + 50 sen = rm1

so ckupla rm1 bakinya

Firdaus Kamaruzaman 10 Jun 2009 10:03 PTG  

tak paham

Syah 12 Jun 2009 4:35 PTG  

Pd asal ny
50+50 = 100

den
100-97 = 3

klu bhagi hrga ksut
97/2 = 48.5

so baki hutang ali
50-48.5-1= 0.5 for both mum n abng

which means seringgit yg ali pgang 2 baki hutang ali

p/s:rsany ini yg K.A mksd kn jgk..ko try bc statement 2 tnp ayat 50-1=49..den ko fham r tuh..:)

Related Posts with Thumbnails